Sprzęgło wykorzystuje się do odłączania silnika od układu przeniesienia napędu lub do rozdzielania momentu obrotowego na dwie osie zastosowane w pojeździe. Jest ono używane podczas prowadzenia pojazdu wyposażonego w manualną skrzynię biegów. Eksploatacja tego elementu w sposób niepoprawny prowadzi do jego szybszego zużycia. Czym dokładnie jest jazda na półsprzęgle?
Jazda na półsprzęgle — co to oznacza?
Jazda na półsprzęgle polega na ciągłym wywieraniu nacisku na pedał sprzęgła, co wydłuża czas jego działania podczas ruszania lub przy zmianie biegów. Takie postępowanie powinno ograniczać się jedynie do sytuacji, w których wykonuje się manewry podczas parkowania. Okazuje się jednak, że wielu kierowców, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, porusza się w ten sposób po mieście lub w trasie. Taki nawyk prowadzi do skrócenia żywotności sprzęgła i może być przyczyną jego spalenia. Dzieje się to ze względu na szybsze ścieranie okładziny tarczy sprzęgła. Trwałość sprzęgła, w dużej mierze zależy od stylu jazdy. Poruszanie się na półsprzęgle, szybkie ruszanie czy nagłe odpuszczanie pedału powoduje znaczne pogorszenie stanu tego elementu. Aby przedłużyć żywotność sprzęgła, należy korzystać z niego jedynie w momentach, gdy jest to niezbędne. Wielu instruktorów jazdy, np. z OSK Auto-Test, zwraca na to uwagę kursantom podczas nauki prowadzenia pojazdów.
Jakich nawyków podczas kierowania należy unikać?
Wiedząc już, że jazda na półsprzęgle może wpływać negatywnie na stan samochodu, warto wspomnieć także o innych błędach popełnianych przez kierowców. Jako częste nadużycie wskazuje się ciągłe wciskanie skrzyni biegów. Wielu kierowców ma w zwyczaju trzymać prawą dłoń na drążku, nawet jeśli nie ma zamiaru zwalniać ani przyspieszać. Takie postępowanie nie dość, że obniża szybkość reakcji w nagłych sytuacjach, to jeszcze prowadzi do luzowania elementów skrzyni biegów. Te i inne nawyki można skorygować np. w czasie jazd doszkalających. Jako jedno z poważnych zaniedbań należy także wskazać bagatelizowanie niskiego poziomu oleju silnikowego. W przypadku zapalenia się kontrolki trzeba bezzwłocznie uzupełnić płyn, co zapobiegnie przegrzaniu się silnika. Nawet małe braki tej substancji mogą prowadzić do poważnych konsekwencji.
Leave a Reply