Czym są oleje do mechanizmów różnicowych

Samochód osobowy jest pełen przeróżnych metalowych części, które są ruchome i przez to generują między sobą tarcie. To z kolei może prowadzić do szybkiego ich zużycia, a nawet przegrzania. Dlatego nalezy stosować odpowiednie smary takie jak oleje do mechanizmów różnicowych, oleje silnikowe czy też przekładniowo-hydrauliczne. 

Czym różni się olej do mechanizmów różnicowych od pozostałych?

Przede wszystkim oleje do mechanizmów różnicowych od tych przeznaczonych na przykład do silnika różnią się klasami lepkości. W silnikowych wyróżniamy sześć zimowych i aż osiem letnich. Ten do mechanizmów różnicowych ma tylko trzy klasy zimowe oraz dwie letnie. Są to 75W, 80W i 85W w wypadku zimowych oraz 90 i 140 gdy mowa o letnich klasach lepkości.

Do tego oleje te mają inne klasy jakości niż na przykład oleje przekładniowo-hydrauliczne. W wypadku olejów do mechanizmów różnicowych klasy to GL-4 oraz GL-5. Są to obecnie najczęściej używane i oleje gorszych klas są rzadko spotykane. To który pasuje do danego mechanizmu różnicowego zależy od zaleceń producenta. Jest to o tyle ważne, że olej klasy GL-5 może powodować szybszą korozję, jeśli elementy przez niego smarowane są wykonane z metali kolorowych.

Dlaczego olej do mechanizmów różnicowych jest ważny?

Mechanizm różnicowy znacząco poprawia bezpieczeństwo podczas jazdy. Dba on bowiem o odpowiednie przekazanie mocy tak, by oba koła kręciły się z tą samą prędkością. Sytuacje w których prędkość byłaby różna są dość często spotykane i mowa tu na przykład o jeździe po łuku, ale też sytuacji, w której jedno koło stoi na przykład na mokrej trawie, w błocie czy też na śniegu lub lodzie.

Poprzez wybór odpowiedniego oleju do mechanizmów różnicowych, a także jego regularną wymianę tak zwany dyferencjał może nie tylko spełniać swoje zadania w odpowiedni sposób, ale też wydłuża się jego żywotność. W środku ogranicza się bowiem tarcie, a do tego olej zabezpiecza przed korozją i pielęgnuje elementy mechanizmu różnicowego.