10 polskich firm branży meblarskiej otrzymało wsparcie profesjonalnych projektantów i design managerów. W rezultacie wielomiesięcznej współpracy, koordynowanej przez CODE Design, powstało 10 unikalnych kolekcji mebli, które niedawno zaprezentowano na największych targach wyposażenia wnętrz w Polsce – Warsaw Home Expo. Motywem przewodnim wszystkich propozycji jest – po prostu – dobre wzornictwo.
Granty na dizajn – o co chodzi?
Granty na dizajn, projekt unijny realizowany przez biuro strategiczno-projektowe CODE Design, umożliwia polskim firmom meblarskim stworzenie unikalnych kolekcji z pomocą profesjonalnych projektantów i design managerów. Inicjatywa jest formą wsparcia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw meblarskich w Polsce. Celem projektu jest przeprowadzenie 10 pełnych procesów projektowych wraz z doradztwem w zakresie zarządzania designem dla 10 przedsiębiorstw. Jego celem jest także obudzenie potencjału drzemiącego w małych i średnich firmach, którego siłą napędową ma być wdrożenie zasad wzornictwa.
– W projekcie „Granty na dizajn” każda z 10 firm prezentowała odmienne doświadczenia i potrzeby, których zaspokojenie wymagało uważnego planowania całego procesu, jak i odpowiedniego doboru zespołu projektantów i managerów. Zdarzały się momenty, szczególnie na etapie tworzenia prototypów, w których to zróżnicowanie kompetencji wśród członków zespołów projektowych, okazywało się zbawienne i rozwiązywało istotne wyzwania projektowe. Granty na dizajn to program pilotażowy, dlatego też często w praktyce, wraz z klientami, szukaliśmy optymalnych narzędzi i form do realizacji wspólnych celów– mówi Magda Lubińska, współwłaścicielka firmy CODE Design.
– Niezwykle cenna była także możliwość współpracy pomiędzy firmami, które chętnie dzieliły się wzajemnie swoimi doświadczeniami i wiedzą. Otwartość na pracę w interdyscyplinarnych zespołach, skupienie na potrzebach klientów oraz active learning to elementy kluczowe w nowoczesnym zarządzaniu. Cieszymy się więc, że udało się nam zaszczepić tę ideę wśród uczestników „Grantów na dizajn” – dodaje managerka designu i badaczka Kaja Baszkiewicz.
Firmy z całej Polski
Do udziału w projekcie mogły zgłosić się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z branży meblarskiej, które zajmują się seryjną produkcją mebli, posiadają własne zaplecze produkcyjne i możliwość wdrożenia nowego wzoru – mebla lub kolekcji – powstałych w ramach Grantów na dizajn. Firmy te nie zatrudniały i nie korzystały wcześniej z usług profesjonalnych projektantów.
– Branża meblarska to jedna z najszybciej rozwijających się branż polskiego przemysłu. Zaś wzornictwo to istotny element, od którego coraz częściej zależy rynkowy sukces czy porażka przedsięwzięcia, nowego lub znacząco ulepszonego produktu. Ma bezpośredni wpływ na formę produktu, technologię, cenę, procesy organizacyjne towarzyszące produkcji, a coraz częściej także na cechy innowacyjne produkcji. Doświadczenia krajów Europy Zachodniej pokazują, że największe efekty w zakresie rozwoju wzornictwa przynoszą kompleksowe działania dotyczące nie tylko rozwoju wzoru konkretnego produktu, ale i związane z zarządzaniem wzornictwem w firmie, rozumiane jako zarządzanie marką, opracowanie linii wzorniczych produktów, sposób komunikowania się z ich klientami. Dlatego też pilotażem „Granty na dizajn” PARP chciał zachęcić producentów mebli do rozwijania swoich przedsiębiorstw w oparciu o nowe projekty wzornicze, do konkurowania własnym designem– mówi Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Wzornictwo ma znaczenie
Granty na dizajn to nie tylko źródło praktycznej wiedzy na temat projektowania wzorniczego mebli, ale również cykl szkoleń z zakresu szeroko pojętego designu, od trendów społecznych, konsumenckich i technologicznych, po komunikację, dystrybucję i sprzedaż. Jak wygląda modelowy proces projektowania? W trakcie bliskiej współpracy projektanci, design managerowie CODE Design oraz klienci przeszli przez kolejne etapy procesu projektowego. Poza projektami mebli, firmy otrzymały również doradztwo w zakresie kreowania wizerunku firmy, prowadzenia procesów projektowych oraz tworzenia strategii marki (brandingu), pod skrzydłami której wdrażane będą zaprojektowane produkty. A wszystko to w oparciu o znajomość realnych oczekiwań klientów – w ramach projektu firma Brainlab przeprowadziła serię badań, których celem było poznanie ich potrzeb oraz iteracyjna ocena prototypów.
Zwieńczeniem całości stała się prezentacja wszystkich 10 kolekcji na Międzynarodowych Targach Wyposażenia Wnętrz Warsaw Home Expo w Nadarzynie.
Leave a Reply